Dojmovi iz Irske: Kritičko mišljenje i umjetna inteligencija

Objavljeno: 31. ožujka 2025.

Učitelj informatike Goran Podunavac sudjelovao je na strukturiranom tečaju “Integrating AI in the Classroom with Critical Thinking” od 24. do 29. ožujka 2025. u Dublinu. S kolegama iz Francuske, Italije, Latvije i Hrvatske razmijenio je svoja iskustva o korištenju alata umjetne inteligencije.

Produbio je svoja znanja o pisanju kvalitetne upute koja se daje modelu umjetne inteligencije kako bi generirao odgovor ili sadržaj. Naime, veliki jezični modeli (LLM) primjenjuju se u raznim područjima, uključujući razvoj naprednih chatbotova i virtualnih asistenata koji mogu komunicirati s korisnicima na prirodan način – odgovarajući na pitanja, pružajući informacije i obavljajući zadatke.

Sudionici su detaljno istražili mogućnosti različitih aplikacija koje koriste te modele (ChatGPT, Microsoft CoPilot, Gemini, Grok, Perplexity, Claude i Deepseek) te usporedili njihove mogućnosti i ograničenja. Učili su o različitim AI alatima i praktično ih primjenjivali kako bi ih mogli na što bolji način koristiti u svojoj nastavi. Diffit su koristili za izradu nastavnih materijala prilagođenih razini učenika, dok su uz Notebook LM, Googleovu AI bilježnicu, istraživali i organizirali informacije. Poe im je omogućio pristup različitim AI chatbotovima, a uz Brisk Teaching učili su kako automatizirati generiranje povratnih informacija i nastavnih materijala. Za vizualni sadržaj eksperimentirali su s Kreaom, alatom za generiranje umjetnosti pomoću AI-ja, Leonardo AI, koji je fokusiran na kreativni dizajn, te Ideogram, koji omogućuje izradu slika s precizno integriranim tekstom. Eduaide su koristili za generiranje nastavnih planova i aktivnosti, dok su uz Suno istraživali mogućnosti AI-ja u stvaranju glazbe i zvuka. Hailuo AI im je poslužio za kreiranje videozapisa i vizualnog sadržaja, a Napkin AI za organizaciju ideja, bilješki i strukturiranje nastavnih materijala. Sudionici su uvidjeli kako ovi alati mogu unaprijediti nastavu i olakšati pripremu materijala te su stekli konkretna znanja o njihovoj primjeni u obrazovanju.

Također, sudionici su istraživali kako umjetna inteligencija može biti koristan alat za poticanje kritičkog mišljenja kod učenika, umjesto da ih navodi na pasivno prihvaćanje informacija. Ključno je bilo razumijevanje pogrešaka, pristranosti i ograničenja AI modela te razvijanje strategija za provjeru točnosti i pouzdanosti generiranog sadržaja. Rasprave su bile usmjerene na etiku korištenja umjetne inteligencije, odgovornu upotrebu tehnologije te na način na koji učenici mogu razviti refleksivan pristup pri analizi informacija dobivenih od AI sustava.

“Umjetna inteligencija nije svemoguća i ne može zamijeniti ljudsko kritičko razmišljanje, prosudbu i kreativnost. Njeni odgovori ovise o podatcima i uputama koje joj dajemo, a to znači da može biti pristrana, netočna ili neupotrebljiva ako se koristi bez razumijevanja njenih ograničenja. Stoga je važno pristupati alatima umjetne inteligencije odgovorno – koristiti ih kao podršku, ali uvijek provjeravati informacije, analizirati rezultate i osvještavati učenike o etičkim i praktičnim aspektima njihove upotrebe,” istaknuo je učitelj Podunavac.

U okviru ove mobilnosti bilo je nekoliko posjeta znamenitostima u Dublinu. Republika Irska plijeni svojom ljepotom, otvorenim i srdačnim stanovnicima, čistoćom, kao i organiziranošću koja se vidi na svakom koraku – od prometa do industrije, poljoprivrede, školstva i sporta. U svakom slučaju, od Irske i u Irskoj se može mnogo naučiti.

Učitelj Podunavac uspostavio je i vrijedne kontakte s kolegama iz europskih škola koji su pokazali veliko zanimanje za suradnju s baranjskom školom.

Više fotografija pogledajte OVDJE!

Mobilnost je ostvarena u okviru Erasmus+ projekta “What’s STRONG With You” koji sufinancira Europska unija.

Skip to content