Kurikulum Osnovne škole Popovac obogaćen je raznovrsnim ekoprojektima s ciljem kontinuirane edukacije učenika o važnosti očuvanja prirode i održivog razvoja. Brojne projektne aktivnosti omogućuju baranjskim učenicima ne samo učenje o ekološkim problemima, već i razvijanje potrebnih vještine za aktivno sudjelovanje u rješavanju tih problema. Promicanje kreativnosti, kritičkog mišljenja i suradničkog učenja svakako su ključne vještine za suočavanje s izazovima. Također, ekoprojekti potiču učenike na razmišljanje o njihovoj ulozi u očuvanju planeta, čineći ih svjesnijima prilikom donošenja svakodnevnih odluka i njihovog utjecaja na okoliš. U eTwinningovom projektu “Živimo zelenije i održivije 2” tijekom ove nastavne godine sudjelovali su učenici predmetne nastave iz Popovca i Kneževa.
Na nastavi Hrvatskoga jezika učenici petih i šestih razreda, pod mentorstvom učiteljice Silvije Švelinger, proveli su različite aktivnosti. Kurikulum Hrvatskoga jezika obiluje sadržajima ekološke tematike pa im je to uistinu bilo jednostavno povezati s navedenim projektom. Učenice 5. razreda sudjelovale su u projektu „Priča jesenskog šešira“ – prikupile su različite jesenske plodove i njima ukrasile šešire, osmislile kratku priču o svome šeširu te ih prezentirale na nastavi. Tijekom obilježavanja Dana planete Zemlje, učenice su izradile ekovaze, ukrasile ih živim cvijećem te napisale ekopjesme. Izuzetno zanimljiv bio je i „Proljetno-ljetni safari“ gdje su učenici 6. razreda pokazali umijeće fotografiranja te su odabrali najuspješnije fotografije koje su povezali sa stihovima pjesama poznatih pjesnika. Učenici često pišu pjesme i sastave o očuvanju prirode, zaštiti okoliša – na taj način rade na osvještavanju važnosti skladnog suživota s prirodom, ali i vježbaju kreativno pisanje, gramatiku i pravopis.
Na nastavi Informatike, pod mentorstvom učitelja Gorana Podunavca, učenici petih i šestih razreda iz Popovca i Kneževa bili su aktivno uključeni u niz inovativnih ekoloških aktivnosti. Izradom digitalnih postera i prezentacija, učenici su učili kako na kreativan način predstaviti ekološke poruke i podizati svijest o zaštiti okoliša. Edukacija o elektroničkom otpadu (EE otpad) pomogla im je razumjeti važnost pravilnog odlaganja i recikliranja elektroničkih uređaja, čime su stekli znanja o odgovornom korištenju tehnologije. Upotrebom alata Tinkercad, učenici su kreirali 3D modele zaštićenih biljaka i životinja, koje su kasnije ispisivali na 3D printerima, omogućujući im praktično iskustvo u tehnologiji i dizajnu. Ove aktivnosti poticale su ih na razmišljanje o očuvanju bioraznolikosti i važnosti zaštite ugroženih vrsta.
Učenici partnerskih škola sudjelovali su u raznim izazovima, a jedan od najzanimljivijih bio im je ekomodna revija. Cilj je bio kreirati modne odjevne predmete isključivo od odbačenih ekoloških materijala i snimiti videozapis prikaza izrađenih kreacija. Svi prikupljeni videozapisi kasnije su montirani u inspirativnu modnu reviju, koja prikazuje kreativne načine reciklaže i upotrebe otpada. Konačni rezultat možete pogledati na ovoj poveznici.
Učenici su pokazali poduzetnički duh i ekološku svijest šivajući platnene torbe na šivaćim mašinama. Inspiraciju su crpili iz lokalne prirodne baštine, dizajnirajući motive šišmiša koji žive u obližnjem rudniku na Banovom brdu. Njihov trud prepoznala je i Općina Popovac, koja je otkupila torbe kao suvenire, čime je podržala kreativne napore učenika. Web novinari su cijeli proces detaljno popratili na mrežnoj stranici škole i društvenim mrežama, čime su promicali svijest o važnosti očuvanja okoliša i poduzetništva među mladima.
S obzirom na to da je Osnovna škola Popovac sudjeluje u eksperimentalnom programu “Osnovna škola kao cjelodnevna škola – Uravnotežen, pravedan, učinkovit i održiv sustav odgoja i obrazovanja” za izvannastavne aktivnosti osigurana su dodatna financijska sredstva, koja su učenicima omogućila odlazak na terensku nastavu koje je financiralo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih. Učenici su posjetili Park prirode Kopački rit i Zoo vrt Zagreb, gdje su imali priliku iz prve ruke vidjeti kako se razvrstava otpad, provodi recikliranje te kako se upravlja otpadom na tim lokacijama. Tijekom ovih edukativnih posjeta, dobili su priliku upoznati se s različitim praksama održivog gospodarenja otpadom i pritom steći dragocjena znanja koja će im pomoći u razvijanju ekološke svijesti i odgovornosti.
Sudjelovanje u ekološkim akcijama, kao što su čišćenje okoliša ili sadnja drveća u školskom vrtu, omogućilo im je da se povežu sa svojom lokalnom zajednicom i steknu osjećaj pripadnosti i zajedničkog cilja. Suradnjom s učenicima iz partnerskih škola proširili su svoje horizonte i stekli uvid u različite kulture i pristupe rješavanju ekoloških problema. Neizostavni izazovi i kvizovi učinili su učenje zabavnijim i dodatno potaknuli timski duh među učenicima.
Važnost ekoprojekata u Osnovnoj školi Popovac nije samo u edukaciji o okolišu, već i u izgradnji temelja za održiviju budućnost. Sudjelovanjem u raznovrsnim aktivnostima, učenici postaju ambasadori održivosti, šireći svijest u svojim lokalnim zajednicama i potičući druge na ekološki odgovorno ponašanje. Stoga, integracija ekoprojekata u školski kurikulum predstavlja ulaganje u bolje, zelenije sutra za sve njih. Detaljnije o svim provedenim aktivnosima možete saznati na novoj mrežnoj stranici škole – os-popovac.skole.hr.
Goran Podunavac, Silvija Švelinger