Svake godine Agencija za mobilnost i programe Europske unije u okviru mreže eTwinning raspisuje natječaje za seminare diljem Europe na koje se mogu prijaviti odgojno-obrazovni djelatnici. Na mrežnoj stranici etwinning.hr pretragom natječaja vidljivo je da su se posljednjih nekoliko godina sudionici iz Hrvatske mogli prijaviti na dvadesetak seminara tijekom godine. I najbolje od svega je što i dalje mogu. Treba redovito pratiti natječaje kako bi svi zainteresirani, bez obzira na eTwinning iskustvo, mogli pronaći temu koja će produbiti njihova znanja i poboljšati vještine.

Tallinn calling: Ukorak s umjetnom inteligencijom
Među brojnim eTwinning prilikama izdvojio se seminar koji je okupio šezdesetak sudionika iz 16 europskih zemalja. U Tallinnu je od 30. listopada do 1. studenoga 2025. održan seminar “Future Citizens and AI Hand in Hand”. Hrvatsku su predstavljali učitelj informatike Goran Podunavac (Osnovna škola Drenje, Osnovna škola Popovac) i ravnatelj Krešimir Kuran (Osnovna škola Vrgorac).
Prvi dan trodnevnog seminara obilježilo je izlaganje Riin Saadjärv, voditeljice obrazovne tehnologije u estonskom Ministarstvu znanosti i obrazovanja. U svom predavanju pod naslovom “AI Leap in Estonia: How to Survive AI and Thrive as a Nation” naglasila je da pedagogija uvijek dolazi prije tehnologije, ističući pritom što sve država poduzima kako bi ostvarila nužan iskorak u području umjetne inteligencije. Često se kaže da je trava uvijek zelenija u susjedovu dvorištu, ali u slučaju baltičke države doista se vidi da odgojno-obrazovni djelatnici nisu prepušteni sami sebi. Estonci su ozbiljno prionuli poslu. Svjesni su da njihov cilj nije biti društvo na vrhu ljestvica po korištenju umjetne inteligencije, nego biti među vodećima po njezinoj smislenoj i mudroj upotrebi.
Tijekom aktivnosti umrežavanja sudionici su se, radeći u skupinama, bolje upoznali rješavajući devet zadataka raspoređenih po konferencijskoj dvorani. Pokazali su kreativnost i suradnički duh, a svatko je pritom unio osobni pečat u zadatke. Smijeha nije nedostajalo ni tijekom zajedničkog fotografiranja s eTwinning rekvizitima.
Od ideje do projekta
Drugi dan seminara započeo je predavanjem “To AI or not to AI” koje je otvorilo pitanje stvarne vrijednosti rada u digitalnom dobu. Nekada se vjerovalo da trud uložen satima daje vrijednost onome što netko stvori. Ali ako umjetna inteligencija danas može proizvesti isti rezultat u pet sekundi, kako dokazati da nečiji rad još vrijedi pažnje? Zahvaljujući jednostavnoj igri predavačice Ingrid Maadvere, sudionici su na zabavan način uvidjeli kako umjetna inteligencija funkcionira te koje mogućnosti, ali i izazove, donosi obrazovanju.
Dvije estonske eTwinning ambasadorice predstavile su svoje projekte. Istaknule su aktivnosti u kojima su tijekom protekle školske godine koristile alate umjetne inteligencije.
S obzirom na to da su sudionici došli s različitim predznanjima o ESEP platformi, dio dana bio je posvećen istraživanju njezinih funkcionalnosti. Bilo je to učenje otkrivanjem!
Središnji i najvažniji dio dana obuhvaćao je rad u skupinama s ciljem osmišljavanja eTwinning projekata. Nakon što je svaki sudionik predložio temu kojom bi se volio baviti sa svojim učenicima, prema srodnim interesima formirane su skupine iz različitih zemalja. U suradničkoj atmosferi projekti su dobili naziv, definirani su ciljevi i povezanost s kurikulumom. Sudionici su osmislili konkretne aktivnosti, odabrali digitalne alate koji će ih podržati te dogovorili načine evaluacije i diseminacije rezultata.
Snaga zajedništva i ideja
Subotnje jutro proteklo je u znaku radionice o tome kako postojeće projekte, koji su dan ranije dobili prilično dobar kostur, dodatno doraditi i uskladiti s kriterijima za oznaku kvalitete. Sudionici su iskoristili umjetnu inteligenciju i dobili povratnu informaciju o tome ispunjavaju li njihovi prijedlozi zadane kriterije za dobivanje oznake kvalitete, što im je omogućilo da prepoznaju moguće točke za poboljšanje.
Svaka je skupina u tri minute predstavila svoj projekt, a ostali sudionici dali su osvrt, postavljali pitanja i nudili prijedloge za unaprjeđenje. Među tri najbolje ocijenjena projekta, prema glasovima svih sudionika, našao se Classroom Without Walls, koji će učitelj Goran Podunavac provoditi u suradnji s partnerskim školama iz Njemačke i Norveške.
Prava vrijednost je ljudska
Umjetna inteligencija stvara lica koja nikada nisu postojala i piše tekstove koji zvuče savršeno, ali ne može stvoriti povjerenje, strast ni zajedništvo. Na seminaru “Future Citizens and AI Hand in Hand” u Tallinnu još se jednom pokazalo da pravu vrijednost i dalje gradimo kroz ono stvarno, iskreno i ljudsko. eTwinning omogućuje suradnju s drugim školama i donosi neprocjenjivo iskustvo. A brojni eTwinneri iznova dokazuju da se često nakon provedbe projekta dogode susreti učenika uživo.



