Ljudi se međusobno razlikuju po svojim sklonostima i interesima. Nekoga više interesira rad sa mašinama i tehnikom, nekoga rad na otvorenom prostoru, nekoga stalni kontakti sa ljudima; netko voli raditi samostalno, u uredu sa brojkama i papirima… Neki žele svojim radom postići nešto novo i značajno, drugi se nadaju dobroj zaradi, treći žele da im život bude aktivan i zanimljiv. Ciljevi koji su nam posebno važni predstavljaju značajnu za nas, a izborom određenog zanimanja neke od tih vrijednosti pokušavamo i ostvariti.

Zanimanje kojim ćemo se baviti bi trebalo biti u skladu s našim željama i ciljevima. Imamo slučajeve osoba koje su, odabravši pogrešno zanimanje, tijekom svog života zapale u apatiju i bezvoljnost.
Neke tjelesne karakteristike ili bolesti mogu biti smetnja ili prepreka radu u nekim zanimanjima. Nerazlikovanje boja i slab vid je prepreka za rad u mnogim zanimanjima iz oblasti prometa i elektrotehnike (vozači, tehničari cestovnog prometa, serviseri, piloti) iz sigurnosnih razloga. Ljevorukost je kontraindikacija za zanimanje stomatologa jer zubarska oprema nije prilagođena ljevorukosti. Gadljivost na krv i tjelesne izlučevine je kontraindikacija za rad u oblasti zdravstva. Astme i alergije su kontraindikacija za zanimanja iz oblasti prehrambene, tekstilne industrije i farmacije. Spuštena stopala donose mnoge probleme kod zanimanja koja zahtijevaju velike tjelesne napore (građevinarska zanimanja, rad u industrijskim pogonima).
Sve ovo trebaš imati u vidu kada se nađeš pred izborom zanimanja. Ako još nisi siguran u koju srednju školu upisati postavi si neka od sljedećih pitanja i tvoji odgovori će te voditi u smjeru potencijalnih zanimanja ili profesija:
• Koje predmete i školske aktivnosti najviše voliš?
• Možda postoji nešto što možeš satima raditi, a da ne osjetiš da vrijeme prolazi?
• Je li se jasno izražavaš (usmeno i pismeno)?
• Je lili brzo i lako rješavaš zadatke u kojima se traže osnovne računske operacije?
• Je li vješto rukuješ alatima?
• Što želiš postići na poslu? Što ti je važno osim dobre zarade? Mogućnost napredovanja, ostvarivanje svojih potencijala, pomaganje ljudima ?
• Težiš li radu sa podacima koji zahtjeva točnost, preciznost, sređenost?
• Težiš li umjetničkom izražavanju?
• Težiš li tome da radiš sa ljudima, da im pomažeš da riješe svoje probleme, da ih podučavaš ili savjetuješ?
• Težiš li poslovima koji uključuju inicijativu, smisao za organizaciju i vođenje drugih ljudi?
Na osnovu ovih pitanja sigurno imaš listu poželjnih zanimanja. Sljedeći korak je da odmjeriš koje su ti realne šanse da se upišeš na neku školu, koliko si vremena i napora spreman/na uložiti u učenje i je li ti možda već i dosadašnje učenje zadavalo ozbiljnijih problema.
Raspitaj se o dobrim i lošim stranama zanimanja, o uvjetima rada, o mogućnostima zapošljavanja i napredovanja. Bitno je uzeti u obzir i to je li ti tvoje materijalne prilike u obitelji omogućuju višegodišnje učenje, putne troškove ili troškove smještaja ukoliko ćeš za vrijeme školovanja živjeti izvan roditeljskog doma. Sve su to bitna pitanja koja zaista treba razmotriti.
I što na kraju reći? Radu posvećujemo mnogo vremena, 35 ili 40 godina života, 5 ili 6 dana tjedno, 8 sati dnevno. Zbog toga je bitno odabrati pravo zanimanje u skladu sa svojim sklonostima, interesima, vrijednostima, zdravstvenim stanjem i materijalnim mogućnostima. Ne treba zaboraviti da pravilno odabrano zanimanje otvara vrata ostvarivanju naših životnih želja i ciljeva. Sretno!
školska prihologinja Suzana Leskovar